Projektets resultater 

Se projektets afrapportering i linket her.

Formål med projektet

 

I VEL-TEK projektet har vi afprøvet en lang række velfærdsteknologier på børne- og ungeområdet, med særlig fokus på børn og unge med særlige behov. Målet har været at undersøge hvordan vi arbejder og implementerer så teknologier giver mest mulig værdi - for:

  •  Individet: Livskvalitet
  •  Medarbejdere: Kompetencer og arbejdsmiljø
  •  Organisationen. Ressourceudnyttelse og teknologiforståelse

Læs om vore resultater herunder. Ny teknologi:

  • øger livsduelighed
  • er en stærk motivationsfaktor
  • skaber rammer for inklusion
  • stimulerer innovationskultur

Teknologi øger børn og unges livsduelighed

Afprøvninger viser, at børn og unge med særlige behov kan opnå væsentlig øget lisduelighed og selvstændighed i deres liv med kvalificeret teknologistøtte. Det ses især i form af bedre læring, bedre kommunikation og mere deltagelse i fællesskaber.

Hos medarbejdere ses at kompetencer, viden og interesse for at arbejde med nye teknologier vokser i takt med teknologierfaringerne, og i organisationen modnes og øges innovationsevne og teknologiforståelse - som effekt af konkrete teknologiafprøvninger.

Samlet viser VEL-TEK afprøvningerne værdifulde kvalitative effekter for børn og unge, ligeledes for personalets kompetencer og organisationens teknologiparathed, men projektet viser også at det tager tid og kræver målrettet styring at implementere forandringer i arbejdsgange og organisation, så gevinster fastholdes og også de ressourcemæssige gevinster kan høstes.

For barnet og den unge er effekten af målrettet teknologistøtte meget stor. Projektet viser at selv helt enkle teknologier, kan have vidtrækkende betydning for individets selvhjulpenhed,læringsmuligheder og livskvalitet her og nu. F.eks. kan teknologier;

  • give mig bedre dagstruktur
  • hjælpe mig med at kommunikere
  • hjælpe med at håndtere sociale situationer
  • hjælpe mig med at træne
  • hjælpe mig med at lære
  • hjælpe mig med at finde vej
  • give mig tryghed
  •  Ny teknologi motiverer!

    Ny teknologi viser sig som en meget effektfuld motivator for både børn unge og medarbejdere. For børn og unge er samarbejdet om og legen med nye teknologier i sig selv en magnet, der kan skabe helt ny motivation og lyst til at deltage i fællesskabet i skolen eller institutionen. Børn og unge - og i særdeleshed børn og unge med særlige behov skal altid øve sig og træne for at lære eller forberede en nedsat funktionalitet.  Træningsteknologier kan være den afgørende motivationsfaktor der skaber mening og fokus på at opnå målbare resultater og  succes med træning. Træning som de ofte ikke kan se mening eller gider.

    Teknologi og inklusion

    For det enkelte barn og den enkelte unge, kan det være et meget stærkt signal at bruge samme teknologi som alle andre. "jeg får mine instruktioner på min iphone. Jeg er som de andre".  Ligesom mange børn og unge med særlige behov er særligt gode og motiverede for at arbejde med og mestre nye teknologier apps, robotter mv. Teknologi giver rigtig gode muligheder for at give fokusbørn succesoplevelser, når det er dem som mestrer teknologogien først.

    Endvidere er store muligheder for pædagogisk at bruge teknologi til at stimulere inklusion ved at skabe nye deltagelsesmuligheder for alle elever i folkeskolen. Det sker når vi afprøver, og forsøger os sammen. Mange teknologier egner sig til at skabe nye stærke fællesskaber i klassen og institutionen. Se  www.inkludigi.dk i menuen ovenfor.

     

    Prøvehandlinger stimulerer innovationskultur

    Teknologiafprøvninger stimulerer nysgerrighed, mod til at prøve og løfter dermed medarbejderkompetencer. Det sker, når prøvehandlinger gennemføres i et inspirerende miljø med projektstøtte.  Det er tydeligt, at inddragelse af teknologi i den pædagogiske praksis motiverer medarbejdere til at eksperimentere og være undersøgende. Det er konkrete prøvehandlinger der gør forskellen. Prøvehandlinger hvor der leges og eksperimenteres, og teknologier vurderes sammen med børn og unge. Nye teknologierne kan være med til at understøtte kreativitet og innovation. Men afprøvninger skal ske med en metode, og frem for alt med projektstøtte, så afprøvninger bliver gennemført og afsluttede.

     

    Afprøvningerne er primært gennemført på vore sociale institutioner, dagtilbud og skoler, og det er teknologiagenter - særligt. uddannede medarbejderne, der har stået for at gennemføre, vurdere og dokumentere resultatet, sammen med kolleger.

    Læs om metoden under pædagogiske teknologivurderinger.

    Teknologiagenter

    Uden aktører sker der ingenting. Teknologiagenterne er personale fra deltagende skoler og institutioner. De uddannes løbende som facilatorer, i forandringsledelse og afholder inspirationsworkshops med nye teknologier.
    De er spydspidser, igangsættere og tovholdere for læringsforløb.
    Deres opgave er, med støtte fra projektgruppen,  at igangsætte, facilitere og dokumentere forløb i egen organisation.