Interaktive gulve

Sociale og faglige færdigheder gennem leg

Drenge leger på interaktivt gulvLæs mere:

"Pædagogiske muligheder" fra Vidensbrønden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om interaktive gulve

Interaktive gulve kan deles ind i to teknologiske underkategorier: Smart-home teknologi, samt playware- og træningsteknologi.  

Smart-home teknologiens formål er at sikre brugeren i hjemmet i tilfælde af eksempelvist fald, og kaldes sensorgulve. For mere om smart-home teknologi generelt, se menuen til venstre.

Playware gulve til leg og læring, fungerer som motions- og træningsredskab, men besidder flere pædagogiske muligheder. Blandt andet er det muligt at styrke både sociale og faglige kompetencer gennem leg og teknologisk interaktion. Teknologien kan projektere diverse billeder på gulvet, som brugeren dermed kan interagerer med, og kan med fordel benyttes i en tværfagligt undervisning, der eksempelvist kombinere idræt med matematik.

Se én af producenternes introduktionsvideo herunder.

Læringsforløb

Tre afprøvninger af trænings- og læringsforløb med interaktive gulve er iværksat på henholdsvis Søgårdsskolen, Sommerfuglen og Troldemosen. Forløbene bliver dokumenteret og beskrevet af de respektive institutioner. Når de er indkommet, gøres de tilgængelige herunder.