Læs mere:
"PEERs at Play: A Case Study on Persuasive Educational and Entertainment Robotics in Autism Education" af Brogaard Bertel, L., Rasmussen, D.
"Om Nao" af Teknologisk Institut
"3D-printere og NAO-robotter i folkeskolen" af Majgaard, G., Hansen, J., et al.
"Nao i Godmorgen Danmark" TV2
"Robotter indtager klasselokalerne" fra DR
Om Nao
Nao er en interaktiv, venlig og sjov robot, som er en pålidelig platform for traditionelle, såvel som nye, former for undervisning. Den kan understøtte undervisere i forskellige didaktiske opgaver og facilitere kommunikation med elever. Brugen af Nao i undervisningen resulterer i øget engagement fra eleverne, blandt andet ved muligheden for selv at programmere robotten. Derudover kan Nao også bidrage til, at børn med autismespektrumforstyrrelser oplever en højere grad af inklusion i deres hverdag på skolen, så vel som i deres sociale liv generelt.
Nao er en ca. 50 cm høj. Den har indbyggede mikrofoner, højtalere og
kameraer, så den kan se, lytte, tale bevæge sig og gå. Den ligner et rart
menneske og er i det hele taget meget menneskeagtigt. Den har en kraftig
computer, som kan programmeres så den taler med personen foran robotten. Vi har
afprøvet og vurderet den på Søgårdsskolen, Maglegårdsskolen og Tranegårdskolen
i flere forskellige forløb med elever. Den er afprøvet i både eneundervisning
og med grupper af elever, som igennem en længere periode arbejdede med at
programmere Nao, for at fremvise Nao´s nye evner for andre klasser på skoler.
Forløbet gav eleverne meget læring om robotter, programmering, kunstig intelligens
og gav vigtigst af alt en oplevelse af succes i fællesskabet.
Se producentens introduktionsvideo
Læringsforløb
Arbejdet med Nao fortsætter i 2019 med nye workshops for lærere og pædagoger, og nye undervisningsforløb med elever.